Alla kort i Yu-Gi-Oh! har en inbyggd hastighet, vilken kan
delas in i tre kategorier.
Spell Speed 1:
dessa kort kan endast spelas på din egen runda,
när gamestate är öppet, alltså när inga andra kort är på chain
och och du har prioritet. Alla Normal Spell, Ritual Spells,
Field Spells, en del monster effekter, samt en del specifika
trigger-effekter av monsters, spells, och traps, exempelvis
Vanity's Emptiness förstörelseeffekt.
Spell Speed 2:
till skillnad från Spell Speed 1 så kan dessa
kort aktiveras närsomhelst så länge du har prioritet. Om ett
kort aktiveras och man svarar med ett Spell Speed 2 så läggs
de på chain, och den senaste aktiverade resolvar först. Normal
och Continuous Traps, en del monstereffekter (de som är Quick),
och Quick-Play Spells är Spell Speed 2.
Spell Speed 3:
endast Counter Traps är Spell Speed 3.
Spell Speed 4:
det finns inga kort som är Spell Speed 4. En
faktoid har varit att kort såsom Super Polymerization och
Uria, Lord of Searing Flames effekt skulle vara Spell Speed 4
eftersom de inte kan svaras på, men då dessa ej kan svaras på
Counter Traps (Urias Spell Speed 1 effekt kan inte ens svaras
med!) så är detta helt enkelt inte sant.
Reglerna när det kommer till chains är två, och de är relativt
enkla. Den första är "first in, last out". Det senast aktiverade
kortet är det första som får igenom sin effekt. Den andra
regeln är att Spell Speed 2 effekter kan svaras på Spell Speed 1
eller 2, och Spell Speed 3 på 3, 2 eller 1.
Exempel:
Spelare A aktiverar Swords of Revealing Light (Spell Speed 1)
Spelare B aktiverar Magic Jammer (Spell Speed 3)
Spelare A kan inte aktivera Stardust Dragons effekter trots
att Magic Jammer vill förstör ett kort, eftersom Stardust
Dragons effekt är Spell Speed 2.
Chainen resolvar, Magic Jammer förstör och negatear Swords of
Revealing Light, Swords of Revealing Light resolvar utan effekt.